Saturday, April 27, 2024

Bongovilli ja pumpum-tulikeppi - Bongovilden och eldkäppen som säger pang pang

Persukansanedustaja joutui pidätetyksi jonkinlaisesta pampampyssyllä huitomisesta kaljalasisessa miljöössä - tarkkaa rikosnimikettä joudutaan ilmeisesti vielä odottelemaan, kun kuulustelut ja syyteharkinta ovat vielä kesken. Puolueen puheenjohtaja selittelee tapausta tietenkin ainutlaatuiseksi ja ennenkuulumattomaksi, mutta se on parlamentaarisesti sanoen muunneltua totuutta ja kansankielellä valhe. Täälläkin moneen kertaan siteerattujen tilastojen mukaan persut ovat läpeensä rikollinen puolue, joiden riveissä viihtyy niin parittajia, huumekauppiaita kuin seksuaalirikollisiakin. Ampuma-aserikos sopii hyvin jonon jatkoksi.

En sannfinsk riksdagsledamot åkte fast för att vifta omkring med någon sorts pangpangbössa i en ölglasmiljö - vi vet inte ännu vad det blev för en brottsrubricering, ty förhören och åtalsprövningen pågår uppenbarligen fortfarande. Partiordföranden försöker naturligtvis envisas med att fallet är unikt och oerhört, men detta är parlamentariskt uttryckt en sanning med modifikationer och på folkspråket en ren och skär lögn. Enligt de statistiker som också här gång på gång citerats är sannfinnarna ett alltigenom brottsligt parti där det är okej och allmänt accepterat att ha begått t ex koppleri, knarkbrott eller sexbrott. 

On lisäksi syytä todeta, että puolueessa esiintyy hyvin pyssy- ja pyssymurhamyönteistä ajattelua. Siksi voidaan sanoa, että puolue on tulikeppejä ja aseväkivaltaa ihannoivien bongovillien heimo.

Det bör dessutom konstateras att tänkandet inom partiet är mycket välvilligt mot skjutvapen och skjutvapenmord. Sålunda är det motiverat att säga att partiet är en folkstam som idealiserar eldkäppar och vapenvåld.

Riikka Purra på Jussi Halla-ahos hemsidor: "Skulle man ge mig ett vapen så skulle det bli lik t o m på närtåget."

Jussi Halla-aho på sina hemsidor: "När jag tilltalades av en bög, frågade jag mig om jag borde hämta ett eldvapen från våningen en trappa upp och skjuta honom i huvudet."


Oheisena laajempi ja autenttisermpi versio Halla-ahon kyseisestä blogipuheenvuorosta:

Här nere ser vi en mera omfattande och autentisk version av Halla-ahos blogginlägg:



"När jag tilltalats av en bög i Fabriksparken frågade jag mig om jag borde hämta ett eldvapen från våningen en trappa upp och skjuta honom i huvudet. Skulle detta innebära så stor njutning att det vore mödan värt att hamna i fängelset? Våld är i dag ett undervärderat sätt att lösa problem."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Paluu vanhaan blogiin - Återgång till gamla bloggen

Perustin aikoinani tämän blogin, koska persut olivat ilmiannoillaan estäneet Facebookista vanhaan blogiini panuhog.blogspot.com linkittämis...