Tuo Euroopan parlamentin sosiaalidemokraattien meemi, joka esitti hallitustunnustelija Petteri Orpon persujen käsinukkena ja sanoi suoraan että persut ovat äärioikeistoa, herätti tietysti yleistä kauhistelua - ja arvatkaapa kuka oli äänekkäin kauhistelija. Ei kukaan muu kuin Demokraatin (entisen Demarin ja vielä entisemmän Suomen Sosialidemokraatin) päätoimittaja Petri Korhonen.
Memet från europaparlamentets socialdemokrater, där regeringssonderaren Petteri Orpo framställdes som sannfinnarnas marionett och som direkt konstaterade att sannfinnarna är högerextremister, väckte givetvis allmänt himlande, och gissa vem som var den mest förskräckte. Ingen annan än Petri Korhonen, chefredaktör för det socialdemokratiska organet Demokraatti, förr kallat Demari och ännu tidigare Suomen Sosialidemokraatti.
Korhonen on paraatiesimerkki siitä, mikä suomenkielisessä mediassa on vialla. Nimittäin sellainen myöntyväisyys- ja tyynnyttelyasenne persuja kohtaan. Kun Hitleriin suhtauduttiin samalla tavalla, siinä meni koko kotimaanosamme aika pitkäksi aikaa kehnommanpuoleiseen kuntoon. Ja joo, minusta pitää olla sallittua tarkastella esimerkiksi Halla-ahon ja Hitlerin yhtäläisyyksiä ja puhua niistä, vaikka kuinka joku pikkukorhonen inisisi, että Hitler-kortin tai natsikortin pelannut on aina hävinnyt pelin. Sillä logiikalla nimittäin Hitleriäkään ei saa sanoa natsiksi.
Korhonen är ett framstående exempel på vad som är fel med finskspråkiga medier - undfallenheten gentemot sannfinnarna. När Hitler bemöttes på samma vis, blev det flera årtionden innan vår kontinent i någon mån alls återhämtade sig från resultatet. Och javisst, jag anser att det bör vara tillåtet att t ex reflektera över likheterna mellan Halla-aho och Hitler och öppet dryfta dem, hur mycket Korhonens gelikar än insisterar att den som spelar Hitler-kortet eller nazistkortet alltid förlorar. Den logiken leder till att man inte ens får kalla Hitler en nazist.
Jo vuosia sitten sanoin, että jos tätä maata vaivaa jokin poliittinen korrektius tai suomettuneisuus, se on nimenomaan suomettuneisuutta persuja ja äärioikeistoa kohtaan. Jos sanot persuja äärioikeistoksi vaikka Facebook-keskustelussa, sekaan tunkee aina joku rikkiviisas korhostelija tai muu itkupilli ja sössöttää, että persut eivät ole äärioikeistoa vaan "kansalliskonservatiiveja" tai jotain muuta yhtä toopea. No voi jumalauta ja vieläpä höyläämätön sellainen. A rose by any other name, sano. Lehmänpaska haisee edelleenkin lehmänpaskalta, vaikka kuinka kutsuisitte sitä egyptiläisen Apis-jumalan ambrosiaksi.
Jag har redan för ett antal år sen konstaterat att den politiska korrekthet eller finlandisering som gäller i det här landet är undfallenhet gentemot sannfinnarna och extremhögern. Kallar du sannfinnarna för extremhöger t ex i en Facebookdiskussion är det alltid någon rättshaverist eller annan sorts lipsill som måste förkunna att sannfinnarna inte är högerextremister utan "nationalkonservativa" eller någonting annat korkat. Nä men anfäkta och regera. A rose by any other name, som man säger. Koskit luktar fortfarande koskit fast ni kallar den den egyptiska guden Apis' ambrosia.
Apis eli Hapu, muinaisen Egyptin lehmänpaskajumala. Apus alias Hapu, koskitens gud i det forna Egypten. |
Korhonen esiintyy mielellään ääriryhmien vastustajana, ja sellaisena hän pitää tietysti ankaran hajuraon minun kaltaisiini äärioikeiston terrorin uhreiksi joutuneisiin, jotka olemme alkaneet harjoittaa amatööreinä kansalaisjournalismia valistaaksemme ihmisiä siitä, millaista väkeä persut ja äärioikeistolaiset käytännössä ovat siloitellun pinnan alla. Totta kai meidänlaistemme keräämät tiedot kelpaavat hänenlaistensa parempien ihmisten hyödynnettäväksi silloin kun heidän on tarvis esittää itsensä suurina tutkivina sankarilehtimiehinä. Mutta yleisesti ottaen heikäläisille on tärkeintä valkopestä persuja, joita tietenkään ei saa sanoa äärioikeistoksi eikä fasisteiksi - ei silloinkaan kun he kirjoittelevat avoimen antisemitistisiä, kuten Halla-aho aikoinaan paheksuessaan tiedotusvälineiden "holo-hölötystä", vai oliko se nyt "holo-hölinää".
Korhonen uppträder gärna som en motståndare till extremistiska grupperingar, och sålunda håller han distans till oss som råkat ut för högerextrem terror som börjat utöva amatör- och medborgerlig journalism för att upplysa folk om hurdana människor sannfinnarna och högerextremisterna egentligen är under den utslätade ytan. Visst är hans gelikar beredda att vid behov utnyttja den information vi samlat ihop i webbens mörka skrymslen när de behöver uppträda som stora undersökande journalisthjältar. Men i allmänhet är det viktigast för dem att rentvå sannfinnar, som naturligtvis inte får kallas högerextremister eller fascister - inte ens när de skriver någonting öppet antisemitiskt, som när Jussi Halla-aho ogillade holo-hölötys, eller var det nu holo-hölinä (ungefär "struntprat om Förintelsen") i medierna.
Nyt hallitusneuvottelujen aikana persut ovat hyökänneet täysillä Ylen rahoitusta vastaan, kuten odotettavissa olikin. Yle kuulemma harjoittaa liikaa yksipuolista propagandaa. Tarkoittivatkohan he sillä sitä Halla-ahon tykönänsä tuomitsemaa "holo-hölinää" eli natsien julmuuksia käsitteleviä dokumentteja? Valitettavasti pelkurimaisten medioidemme petrikorhosilla ei ole munaa esittää tätä kysymystä ääneen.
Under regeringsförhandlingarna har sannfinnarna som man kunde förvänta riktat ett fullt frontalangrepp mot rundradion Yles finansiering. Enligt dem ägnar sig Yle alltför mycket åt att sprida ensidig propaganda. Undrar om de avser det som Halla-aho kallade holo-hölinä, dvs dokumentärer om nazisterna och deras grymheter? Tyvärr vågar inte en enda av Petri Korhonens gelikar i våra fega medier öppet ställa den här frågan.
Tietysti Petri Korhosen ja hänen lajitoveriensa ajattelutavan taustalla on se mitä paremmalla kotimaisella kutsutaan nimellä kålsupardiskurs ja kömpelömmällä vastakkaisten ääripäiden diskurssi. Hänenlaisensa ei kykene hetkeäkään ajattelemaan, että esimerkiksi persut, tai "maahanmuuttokriittinen" äärioikeisto, voisi olla mitään muuta kuin ymmärrettävä reaktio johonkin todella olemassaolevaan epäkohtaan yhteiskunnassa (olisihan kovin salaliittoteoreettista epäillä, että taustalla olisi esimerkiksi Venäjän tiedustelupalvelujen "poliittinen teknologia"). Elämähän on tunnetusti dialektiikkaa, eikä kokonaista poliittista liikettä voi tuosta vaan istuttaa toiseen maahan (eikö?). Eli me, jotka olemme joutuneet persujen vaientamiksi, olemme se vastakkainen ääriryhmä ja epäkohta. On kuvaavaa, että Korhonen aikoinaan kirjoitteli palstaa nimellä "Tolkun henkilö" - otsikko antoi ymmärtää, että hän näki itsensä kultaisen keskitien edustajana, ja siihen kuului tietysti oleellisesti, että kaikki persujen terrorin uhrit olivat hänen näkökulmastaan vastakkaisen ääripään edustajia, jotka olivat itse kerjänneet sitä.
Det tankesätt som Petri Korhonen och hans gelikar ådagalägger är givetvis baserat på den välkända kålsupardiskursen. De kan aldrig föreställa sig att t ex sannfinnarna eller den "invandringskritiska" extremhögern kunde vara någonting annat än en förståelig reaktion på något verkligen existerande missförhållande i samhället (det vore ju alltför konspirationsteoretiskt att misstänka ryska underrättelsetjänster och deras "politiska teknologi" bakom det hela). Livet är som bekant dialektik, och det går inte att bara så där plantera en hel politisk rörelse i ett annat land (eller går det?). Det är betecknande att Korhonen på sin tid skrev krönika under titeln Tolkun henkilö ("En person av vett" eller "En person av sunt förnuft"). Det som rubriken implicerade var att han såg sig som en representant för den gyllene medelvägen och att alla offer för sannfinsk virtualterror framstod i hans ögon som extremister av den motsatta ändan som provocerat fram vad de blivit lidande av.
Sitä vastoin hän pyrkii kiihkeästi näkemään persuissa jotakin hyvää, tai ainakin arvoituksellista ja ristiriitaista. Kannattaa tarkastella näitäkin puheenvuoroja:
Däremot försöker han ivrigt se någonting om inte gott så åtminstone gåtfullt och motstridigt i sannfinnarna. Kolla t ex de här replikerna:
Kuten näkyy, Korhonen, jonka mielipiteet esimerkiksi minusta ovat peräisin suoraan halla-aholaisten levittämistä valheista, haluaa ihan väkisin nähdä persujen puheenjohtaja Riikka Purrassa jonkinlaisen arvoituksen. Hänelle ei kerta kaikkiaan mene jakeluun, että viheliäinen ja mitätön äärioikeistolainen voisi olla vain - viheliäinen ja mitätön äärioikeistolainen, jolla oikeasti ei ole mitään asiallista asiaa yhteiskunnalle ja joka ainoastaan haluaa tuhota, särkeä ja repiä. Hänen pitää nähdä asiassa jotain syvällisempää.
Tästä tulee ihan mieleen se, kuinka lännessä on haluttu suhtautua Venäjän raakuuksiin. Ne pitää aina selittää arvoituksellisina seurauksina Venäjän sielun syvällisyydestä ja vaikeaselkoisuudesta. Kun venäläinen vaikka raiskaa ja silpoo lapsia Ukrainassa, kyse ei koskaan saa olla siitä, että moraalisesti rappeutuneen roistovaltion psykopaattinen tappajasotilas raiskaa ja silpoo viattomia lapsia. Kyse on aina siitä, että venäläiset ovat jonkinlaisia traagisia sankareita, jotka Venäjän traagisen luonteen takia joutuvat traagisesti tekemään tällaisia rikoksia. Ukrainalaiset lapset ovat vain sivullisia uhreja, tärkeimmällä sijalla on aina se Lenskin aariaa vetävä, itseään säälivä venäläinen, jonka sielun salaperäisiä syvyyksiä pitää ymmärtää ja selitellä, jotta saisi kokea itsensä viisaaksi ja intellektuelliksi.
Det hela påminner mig om hur man i Väst länge förhållit sig till Rysslands grymheter: man har bortförklarat dem som gåtfulla följder av det svårtydda i Rysslands själ. När en ryss t ex våldtar och könsstympar barn i Ukraina, får man aldrig medge att det handlar om en moraliskt förfallen psykopatisk mördarsoldat våldtar och könsstympar oskyldiga barn. Nähä. Man måste alltid se det så att ryssarna är någon sorts tragiska hjältar som p g a det bottenlöst tragiska i Rysslands nationalkaraktär tragiskt ser sig tvungna att begå dylika illdåd. Ukrainska barn är bara kollateralskada, huvudrollen spelas alltid av den självömkande ryssen som sjunger Lenskijs arie och vars hemlighetsfulla själsdjup man alltid måste visa förståelse för för att kunna se sig själv som en klok intellektuell.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.